fredag 8 juni 2012

Paisley till tusen

Det finns inget mönster jag älskar mer än paisley. Om jag hittar gardiner, kläder eller påslakan med paisleymönster i second hand-affärer har jag oerhört svårt att motstå att köpa dem. Det har resulterat i att mitt tygförråd består till kanske 75% av olika knäppa varianter av paisley, haha! Min favoritbutik om det inte gäller second hand? Indiska, så klart. Jättestort paisley-utbud. Fast jag tycker att de är lite dyra. För ett tag sedan hittade jag några kuddfodral på just Indiska som jag blev lite förälskad i. Men de var rysligt dyra. Äsch, jag syr egna, tänkte jag. Här ser ni resultatet:

 
Som av en händelse valde jag ut en massa småbitar med just paisleymönstrade tyger och applicerade dem på ett enfärgat tyg. Sedan sydde jag vanliga kuddfodral av örngottstyp.


Just det, jag kanske ska nämna också att jag har en favoritfärg. Lila. Tur att jag har en snäll make som går med på alla mina inredningsidéer. Vårt överkast har en gång i tiden varit vitt, men jag tyckte att det skulle vara snyggare lila, och kastade in det i tvättmaskinen med två förpackningar textilfärg. Och lila blev det, men eftersom överkastet var betydligt större än jag tänkte på blev det inte särskilt jämnt färgat... Tur i oturen så är jag även väldigt förtjust i batik. Ni behöver ju inte avslöja för någon att batikeffekten kom dit av misstag.   :)

Mitt pysselförråd innehåller också x antal gamla årgångar av tidningen Allt om handarbete som jag ärvt av min mamma. Närhelst jag känner mig inspirationsfattig kan jag ta ett nummer på måfå och bläddra i, och nio gånger av tio känner jag en extrem lust att göra något av projekten i tidningen. Mitt senaste Allt om handarbete-projekt var morgontofflor. Är det någon mer än jag som har kärleksfulla minnen av såna här morgontofflor från 80-talet? Visst hasade alla familjer runt i såna då... eller var det bara min familj?



Det är väl ingen som lägger märke till vilket mönster de har? Paisley, ja. Haha! Och till sist ska jag visa en klänning jag sytt till yngsta dottern. Den som tittar riktigt noga kan se resterna av tomatsoppa från dagis på den, men det låtsas jag inte om. Titta inte så noga!


Klänningen har inget mönster, jag hittade på allt eftersom, och mätte dottern. Tygerna är ju... eh... paisleymönstrade ja. Den orange/persikoaktiga biten i mitten är ett gammalt påslakan och resterande del av klänningen är sydd av en second hand-gardin. Det här var en av de första sakerna jag sydde på min nya symaskin, och jag roade mig med att använda ett av maskinens många broderistygn för att sy fast ett sidenband runt bröstpartiet.



Singer i mitt hjärta <3

1 kommentar: