torsdag 14 juni 2012

2 x loppiskläder = 1 ny klänning

Äldsta dottern uttryckte ett önskemål om en svart klänning. Vad kul, det vill jag gärna sy, tänkte jag. Fast jag hade inget svart tyg hemma. En liten cykeltur till Röda korsets second hand avhjälpte raskt det problemet. Jag hittade flera svarta tunikor, linnen och t-shirts som jag kände på mig skulle kunna klippas sönder och sys ihop i olika konstellationer. Dottern valde en tunika med volang till klänningsunderdel och ett linne till överdel. Och efter en stunds botaniserande bland mina sybehör valde hon två sidenband i olika röda nyanser som hon ville ha på kjolens nederdel.





Mycket enkel modell. Jag klippte bara av tunikan under ärmarna, klippte av linnet i lagom höjd, sydde på de röda banden och - hey presto. En klänning. Fast när vi provade den kände dottern att det fattades nåt rött på överdelen. Hmmm.... en röd blomma av tyg? föreslog jag. Och det blev godkänt.






 



Hon har köpt en jättesnygg hatt som passar perfekt till. En jättesnygg LITEN hatt. Den är som en handflata ungefär. :)







7 kommentarer:

  1. Duktig du är!!!!!!!

    SvaraRadera
  2. Älskar din blogg

    SvaraRadera
  3. Tack vad roligt att höra! :)

    SvaraRadera
  4. Wow vilken söt klänning och en jätteläcker hatt.

    SvaraRadera
  5. Så duktig du är, men det visste jag innan. Kram Ulla

    SvaraRadera
  6. Hatten var verkligen läcker...

    SvaraRadera
  7. "Thank you for nice information
    Please visit our website unimuda and uhamka"

    SvaraRadera